600 pàgines
En Català: Empúries
En Castellà: Salamandra
El fantasma de Barry Fairbrother hauria pogut ser, perfectament, el títol de la primera novela per a adults de la britànica JK Rowling. L’autora, que entre els seus mèrits destaca haver posat a llegir la generació de la Play Station amb el seu mag Harry Potter, abandona el món fantàstic per submergir-se en una obra coral que transcorre en l’època contemporània amb una novel·la que ha batuts rècords de venda i que, a partir de 2014, es convertirà en una sèrie que produirà la BBC.
El motor de la història arrenca amb la mort sobtada d’en Barry Fairbrother, un destacat membre de la comunitat del poble anglès de Pagford, que cau desplomat a la quarentena. A partir de la seva desaparició es desencadenen una sèrie de fets que alteraran la vida, aparentment estable, de la comunitat. Pagford no era tan tranquil com semblava a primer cop d’ull. La baixa d’en Fairbrother (que, curiosament, vol dir germà just en anglès) deixa una vacant imprevista no només en el si de la seva família, ni en el la comunitat educativa sinó també en el Consell municipal. Una guerra oberta per la seva successió s’obre, a cops de colze, per les pàgines del llibre a un ritme sostingut i més que entretingut.
Les misèries humanes, les lluites de poder, l’avarícia, el despertar sexual dels adolescents, les relacions sentimentals i les xarxes socials conformen les dosi de realitat, a vegades crua i grollera, que naveguen a la vora del riu que creua el llogarret. Les aigües enfangades ens permetran endevinar que darrera el paisatge de postal típicament anglesa, s’obren els Fields. Una barriada farcida de gent humil, amb famílies desestructurades i problemàtiques violentes que pateix el risc de ser exclosa del municipi per culpa de la vacant imprevista. Allà, l’atur i les drogues són el pa de cada dia.
Per les 600 pàgines de la novel·la, editada per Empúries en català i per Salamandra en castellà, desfilen un seguit de personatges que desprenen un tuf a sèries televisives amb el segell anglès de finals del segle passat com Eastenders o Coronation Street. Són arguments potents que maneguen una important gamma de grisos en una lluita entre Villaarriba i Villaabajo. Lluitaran rics contra pobres, adolescents contra pares, marits contra mullers i professors contra alumnes. Un sistema perfectament codificat que espera el resultat de les eleccions al Consell.
A la Vacant Imprevista li costa agafar embranzida. És a la meitat del llibre quan lectors i autora arrenquen fins assolir una velocitat de creuer que acaba sent interessant. L’autora explora molts camins i vol aprofundir en totes les arestes dels seus personatges. Cal repassar amb atenció la figura del personatge dolent i sense escrúpols de la novel·la. És una denuncia ferotge de la pròpia Rowling contra el seu propi pare a qui acusa d’haver-la abandonat quan era petita per tenir una relació extramatrimonial amb una dona (amb la que anys després es casaria) que va començar just quan la mare de l’escriptora va patir una greu malaltia. És la manera que ha tingut Rowling per venjar-se del passat i alertar d’una situació que li ha permès acabar fent les paus amb el seu pare.
“Tragèdia còmica amb pinzellades d’humor negre” és la definició que fa la pròpia autora d’aquesta peça coral que ha nascut a l’ombra d’un Harry Potter que l’ha convertida en una de les dones més riques del món malgrat els seus origens humils de mestra d’escola i mare soltera. Rowling hi posa molt d’ella per seguir aprofundint en la moralitat que és un dels seus temes preferits. Aquest cop, però, a cop de realitat.
Text:Joan López Escofet
Altament recomanable*
Text:Joan López Escofet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada